Nový etický kodex pro tzv. medicínské influencery

 3 min.  |   7. 8. 2025  |   KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.
Souhrn:

Článek informuje o nově schváleném etickém kodexu ČLK pro lékaře působící na sociálních sítích. Kodex klade důraz na odbornou přesnost, transparentnost, deklaraci střetů zájmů a zákaz poskytování osobních lékařských rad – zásadní vodítko v době rostoucí digitální přítomnosti lékařů.

Klíčová slova

medicína - právo - internet

V posledních několika letech se v online prostoru můžeme stále častěji setkávat s profily tzv. medicínských influencerů. Zejména sociální sítě, především Instagram a TikTok, se staly platformou, kde se nejen lékaři, ale například i studenti medicíny a mnohdy dokonce i laici dělí se svými sledujícími o „odborné“ poznatky. I když pro pacienty mohou některé z těchto profilů představovat cenný zdroj informací, pro lékařskou komunitu přináší existence medicínských influencerů novou výzvu, jíž je podle České lékařské komory (ČLK) nutné věnovat pozornost. V reakci na tento trend proto ČLK schválila Etický kodex pro medicínské influencery, který má za cíl chránit veřejnost před dezinformacemi a stanovit jasná pravidla pro lékaře, kteří se (slovy kodexu) rozhodnou prezentovat zdravotnické rady a doporučení na internetu a sociálních sítích.

Nový kodex jasně definuje, jaké standardy chování se od lékařů v online prostoru očekávají. Základním stavebním kamenem má být garance odborného a pravdivého obsahu. Každý lékař, který se prezentuje na sociálních sítích, musí sdílet pouze vědecky podložené a ověřené informace, jež mají být opatřeny odkazem na příslušné zdroje. Příspěvky by navíc měly být průběžně aktualizovány podle nejnovějších odborných poznatků.

Dalším důležitým bodem je transparentnost. Kodex striktně vyžaduje označení reklamní spolupráce v případě sponzorovaného příspěvku a příspěvku vytvořeného ve spolupráci s komerčním subjektem. S tímto požadavkem souvisí i povinnost deklarovat případný střet zájmů. Povinností medicínských influencerů je nově také umístění odkazu na pravidla zodpovědného medicínského influencera, která jsou dostupná na stránkách ČLK, a to jako součást profilové informace (tzv. v biu). Studenti medicíny a zdravotničtí pracovníci by pak měli mít ve svém profilu vyznačený svůj status, aby bylo zřejmé, že nejde o plně kvalifikované lékaře.

Jedním z klíčových bodů je bezesporu výslovný zákaz poskytování individuálních lékařských rad, včetně diagnostiky a léčby. Medicínští influenceři by měli v případě, kdy se na ně někdo obrátí s žádostí o osobní konzultaci s konkrétním problémem, dotyčnou osobu vždy odkázat na návštěvu lékaře či jiného zdravotnického odborníka. S tímto bodem se pojí i zákaz neetické propagace lékařské praxe a s ním související povinnost respektovat pravidla pro regulaci reklamy v oblasti zdravotních služeb.

Mezi další dílčí otázky, jimž se kodex věnuje, patří například problematika GDPR či boj proti dezinformacím.

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.

Nastavení cookies

Na našem webu používáme cookies.

Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.