Srozumitelně a citlivě: komunikace s pacienty s různým vzděláním

Efektivní komunikace mezi lékařem a pacientem významně ovlivňuje kvalitu péče, míru spolupráce i výsledky léčby. Tento článek se zabývá možnostmi přizpůsobení komunikace úrovni vzdělání pacienta, jeho zdravotní gramotnosti a emočním potřebám. Na základě odborné literatury a dlouholetých klinických zkušeností popisujeme konkrétní principy – od zjednodušení jazyka a strukturované edukace přes emoční validaci až po techniky, jak vést dialog o těžkých tématech. Klademe důraz na podporu autonomie pacienta a respekt k jeho hodnotám, které jsou univerzální součástí léčby. Text obsahuje modelové rozhovory a jednoduché návody využitelné v každodenní praxi. Tým vedený profesorem Jánem Praškem ve složení Marie Ocisková, Lucie Hartmanová a David Pánek vypracoval ucelený postup, jak komunikovat s různými typy pacientů v různých situacích a jak se vyhnout nejčastějším chybám v komunikaci. Zde přinášíme pouze nejpodstatnější sdělení, celý postup, včetně názorných ukázek, tabulek a praktických doporučení s odkazy na literární zdroje najdete zde: Srozumitelně a citlivě: komunikace s pacienty s různým vzděláním | Kapitoly online 


Úvod

Kvalita komunikace mezi lékařem a pacientem představuje jeden ze základních faktorů úspěšné zdravotní péče. Komunikace je důležitým léčebným nástrojem, který ovlivňuje důvěru, adherenci k léčbě a celkový klinický výsledek. Způsob, jakým lékař s pacientem hovoří, ovlivňuje nejen porozumění diagnóze a léčbě, ale i pacientovu motivaci, vnitřní stabilitu a ochotu spolupracovat.

V moderní medicíně je stále zjevnější potřeba personalizovaného přístupu nejen v oblasti farmakoterapie, ale také v oblasti komunikace. Empatická, strukturovaná a otevřená komunikace není „měkká dovednost“, ale profesionální nástroj, který podporuje autonomii pacienta a posiluje jeho aktivní roli v léčbě.

Lékař se tak stává nikoli autoritativním rozhodcem, ale respektujícím průvodcem, který umí nastavit hranice a zároveň vytvořit prostor pro naději, porozumění a svobodné rozhodování.

Praktické poselství pro každodenní praxi:

  •    Zpomalte, když jde o důležité sdělení – stručnost není vždy efektivní.
  •    Ptejte se pacienta, jak situaci vnímá, co si odnáší.
  •    Buďte průvodcem, ne soudcem.
  •    Validujte, i když s pacientovým závěrem nesouhlasíte.
  •    Upravte jazyk, ale nikdy nesnižujte důstojnost.
  •    Nabízejte strukturu, ale ponechte volbu.

Základní komunikační profily

Níže uvádíme tři základní komunikační profily pacientů podle dosaženého vzdělání: (a) se základním nebo výučním vzděláním, (b) se středoškolským vzděláním s maturitou, (c) s vysokoškolským vzděláním. Každý z těchto profilů si žádá trochu odlišný styl. Nikoli proto, že by byl jeden horší než druhý, ale protože umožňují porozumění, důvěru a spolupráci jinými cestami (tab. 1). Toto členění je samozřejmě zjednodušené a vždy v sobě nese určitou míru zkreslení. Výslednou komunikaci ovlivňují i další charakteristiky, jako jsou inteligence, všeobecný rozhled, zájmy, věk, životní zkušenosti či profesní zaměření pa­cien­ta. Například zdravotníci bez ohledu na formální vzdělání často disponují hlubšími znalostmi o nemocech než lidé z jiných oborů.

Tab. 1 Doporučení pro komunikaci podle vzdělání

Pacienti se základním vzděláním nebo vyučením

Pacienti se základním vzděláním nebo výučním listem často čelí nižší zdravotní gramotnosti, což může znamenat obtíže s porozuměním odbornému jazyku, léčebným doporučením nebo čtením příbalových letáků. V komunikaci se může objevovat ostych, strach z autority, obava přiznat, že nerozuměli, nebo defenzivní postoje, pokud se cítí znejistěni. Někdy sdělují, že vše pochopili, i když tomu tak není, a ve skutečnosti pak léčbu nedodržují nebo ji mylně interpretují. Bývají citliví na pocity méněcennosti či autoritativní přístup, který mohou vnímat jako znevažování, a pokud se cítí znejistěni, reagují častěji únikem nebo defenzivitou. Proto můžeme doporučit následující:

  •    Používejte snadno srozumitelný jazyk a krátké věty.
  •    Vyhněte se méně známým odborným termínům nebo je srozumitelně vysvětlete, např. místo „dekompenzace“ řekněte „stav se zhoršil“.
  •    Nabízejte konkrétní příklady z každodenního života („Tabletu si vezměte ráno hned po snídani, třeba když si dáváte kávu.“).
  •    Používejte vizuální pomůcky (schémata, obrázky, modely) a letáky v jednoduché češtině.
  •    Dbejte na opakování a shrnutí („Můžeme si to spolu ještě jednou projít?“).
  •    Požádejte o zopakování („Můžeme si říct, jak jste tomu porozuměl?“)
  •    Aktivně posilujte pocit autonomie, důstojnosti, kompetence a spolupráce („Chápu, že je toho najednou hodně, ale zvládnete to. Když budete potřebovat, zavoláme si.“).
  •    Kromě jiného je důležité se při každé návštěvě v ordinaci zeptat na chronickou medikaci, protože se může stát, že pacient má od různých lékařů předepsán stejný lék pod různým názvem, a tak dochází k předávkování, nebo užívá kombinaci léků, které mají nevhodné interakce.

Pacienti se středoškolským vzděláním s maturitou

Pacienti s maturitou mají obvykle vyšší zdravotní gramotnost než předchozí skupina. Zpravidla vyžadují větší míru zapojení do rozhodování, ale i zde existují rozdíly podle oboru studia. Tito pacienti bývají ochotni se aktivně podílet na léčbě, ale potřebují jasnou strukturu, smysluplnost sdělení a prostor pro dotazy. Citlivě vnímají paternalismus, ale ocení, když je lékař vstřícný a konkrétní. Mohou být citliví na autoritativní nebo zjednodušující styl komunikace. Z tohoto důvodu můžeme navrhnout následující zásady:

  •    Vysvětlujte svá sdělení věcně, ale dostupně.
  •    Poskytněte rámec: „Teď si projdeme, co se děje, co doporučuji a proč.“
  •    Umožněte otázky a reagujte s respektem: „To je dobrá otázka, pojďme se na to podívat.“
  •    Můžete nabídnout písemné shrnutí či odkaz na věrohodné zdroje (např. pacientské portály).

Pacienti s vysokoškolským vzděláním

Pacienti s vysokoškolským vzděláním často vyhledávají partnerský dialog, podložené informace a prostor pro diskusi. Očekávají logické a odborně podložené argumenty a diskusi, ve které budou mít možnost klást otázky, probrat alternativní přístupy a slyšet věcnou reflexi rizik i dlouhodobých perspektiv. Vnímají nuance a oceňují, když se s nimi jedná transparentně. Nepřesnosti či autoritativní přístup mohou vnímat negativně. Někteří se zajímají o literaturu, jiní chtějí jen rozhodující informace bez zahlcení. Proto doporučujeme tyto postupy:

  •    Přistupujte k pacientovi jako k partnerovi, zapojujte ho do rozhodování („Co z toho by pro vás bylo nejpřijatelnější?“).
  •    Poskytujte věcné informace, včetně zdrojů, pokud má pacient zájem (např. odkaz na studie nebo doporučení odborných společností).
  •    Buďte otevření: „Zde jsou tři možnosti, pojďme je spolu zvážit.“
  •    Uveďte zdroje a logické důvody doporučení.
  •    Neberte otázky jako zpochybnění své odbornosti, ale jako přirozenou potřebu pacienta orientovat se v situaci.
  •    Respektujte hranice pacienta – někteří ocení detailní výklad, jiní chtějí jen rámcovou informaci. Přizpůsobte hloubku informací: „Chcete detailněji vědět, jak lék funguje, nebo stačí shrnutí?“

Základní principy srozumitelné a respektující komunikace

Jazyk na míru: mluvit jednoduše, ale ne zjednodušeně

Pacienti mohou být zahlceni latinskými pojmy nebo výrazy, kterým nerozumějí, a často se zdráhají přiznat, že informace nepochopili.

Účinný přístup:

  •    Nahrazujte složité výrazy běžnými slovy (např. místo „ischemie“ řekněte „nedokrvení“). Místo „doporučuji zvýšit adherenci k medikaci“, řekněte: „Bylo by dobré, abyste si bral/a léky opravdu každý den, i když se zrovna cítíte dobře.“
  •    Používejte přirovnání a konkrétní příklady („Vaše srdce pracuje, jako by běželo do kopce.“).
  •    Ptejte se: „Jak byste to vysvětlil/a někomu blízkému?“ Tím ověříte porozumění.

Zpětná vazba pacienta: ověřování porozumění, aktivní naslouchání

Lékař by měl aktivně sledovat, zda pacient rozumí tomu, co říkáme, a zároveň vytvářet prostor, aby se pacient mohl ptát a vyjadřovat. Efektivní nástroj představuje tzv. teach‑back metoda – pacient zopakuje vlastními slovy, co slyšel. Například se lékař zeptá: „Chci si jen ověřit, jestli jsem to dobře vysvětlil. Můžete mi říct, co máte teď dělat?“ Proto můžeme doporučit následující:

  •     Místo „Je to jasné?“ zkuste: „Jak jste tomu porozuměl?“ nebo „Co byste řekl/a, že je pro vás teď nejdůležitější?“ Pacient například mlčí a kývá, ale jeho výraz je ztracený. Lékař říká: „Vidím, že je toho možná trochu moc. Co z toho bylo nejsrozumitelnější? A co bych měl vysvětlit jinak?“
  •    Aktivně naslouchejte, nevstupujte pacientovi do řeči, parafrázujte („Chápu, že vás nejvíc trápí…“).
  •    Vnímejte i neverbální signály – zmatek, nejistotu, obranný tón, snahu rychle odejít.

Autonomie a bezpečí: respekt ke způsobu rozhodování pacienta

Každý pacient přistupuje k nemoci jinak – někdo preferuje aktivní rozhodování, jiný raději spoléhá na autoritu lékaře. Důležité je zjistit, jaký styl rozhodování danému pacientovi vyhovuje, a nevnucovat jeden univerzální přístup. Můžeme doporučit následující:

  •    Vytvářejte bezpečný prostor: „Chcete, abych vám doporučil, co bych udělal na vašem místě, nebo si to zatím promyslíte?“
  •    Respektujte rozdíly v osobnosti, stylu myšlení i míře kontroly, kterou chce pacient mít.
  •    U váhajících pacientů normalizujte nerozhodnost: „Není jednoduché se rozhodnout. Je v pořádku, když potřebujete čas.“

Vizuální a písemná podpora: brožury, schémata, plány

Zraková paměť a jednoduché vizuální materiály (např. diagramy, barevná schémata) velmi pomáhají pacientům uchopit komplexní informace, zejména při edukaci o léčbě, medikaci nebo plánu péče. Při plánování postupujte krok za krokem a zapisujte body společně s pacientem.

Příklad: Místo ústního výkladu schématu léčby lékař ukáže pacientovi barevný diagram a společně si do něj zakreslí plán: „Tady začínáme – tři týdny s touto dávkou, a pak uděláme kontrolu.“

Zohlednění emocionálních potřeb pacienta

Úspěšná lékařská komunikace se neopírá jen o správné informace, ale i o naplnění základních emocionálních potřeb, které má každý pacient bez ohledu na vzdělání, diagnózu nebo věk. V kontextu nemoci pacient může čelit ztrátě kontroly, obavám, bolesti, studu či nejistotě. Pokud lékař dokáže tyto vnitřní potřeby v komunikaci zohlednit, posiluje důvěru, snižuje obranné postoje a vytváří vztah, který prospívá léčbě.

Jsou‑li emocionální potřeby dlouhodobě přehlíženy, pa­cient může rezignovat a přestat spolupracovat, nebo se uchýlit k pasivitě, nadměrné závislosti či defenzivitě. Uspokojení těchto potřeb pomáhá pacientům znovu získat vnitřní rovnováhu, důstojnost a motivaci ke změně.

Potřeba být pochopen

Validace, pojmenování a přijetí emocí jako přirozené reakce na nemoc či situaci pro pacienta znamená, že lékař jeho pocity chápe:

  •    Např. „Rozumím, že vás tahle nejistota velmi stresuje.“
  •    Nebo: „Tohle by bylo těžké pro každého. Dává smysl, že se cítíte ztraceně.“

Validace emocí pomáhá snižovat vnitřní napětí a zvyšuje ochotu slyšet lékařovo doporučení.

Potřeba respektu a ocenění

Někteří pacienti přicházejí s výčitkami, sebeobviňováním nebo v obavách, že je lékař odsoudí (např. u pacientů se závislostí, obezitou nebo psychiatrickou diagnózou). Respekt znamená zachování úcty a rovnosti i v těžkých či emočně náročných situacích.

  •    Např. „Vidím, že to nebylo jednoduché. Cením si, že jste přišel/přišla, i když to stálo hodně sil.“

Oceňování pacienta podporuje jeho vlastní kompetenci a zmírňuje stud či bezmoc.

Potřeba jistoty

Nemoc může přinést do pacientova prožívání určitý druh chaosu. Pomáhá, když lékař poskytne jasný plán, strukturu a orientaci. Řekne, co se bude dít, jaký je postup, co může pacient ovlivnit.

  •    Např. „Dnes uděláme vyšetření krve, do týdne budete mít výsledky, a pak si společně řekneme, co dál. Je to pro vás takto v pořádku?“

Orientace a struktura pomáhají snižovat úzkost, posilují kontrolu a důvěru v proces.

Potřeba svobody volby a podpora rozhodování

Každý pacient potřebuje mít možnost volby a pocit vlivu, i když si přeje, aby mu lékař doporučil nejlepší variantu. Nabídka alternativ, i v omezené podobě, posiluje vnitřní motivaci a odpovědnost.

  •     Např. „Jsou dvě možnosti léčby. Mohu vám doporučit tu, kterou považuji za vhodnější, ale rozhodnutí bude na vás.“
  •    Nebo: „Pokud to potřebujete probrat s blízkými, dáme tomu ještě čas.“

Volba i v omezeném rámci posiluje autonomii a přispívá k lepší adherenci.

Potřeba naděje a smyslu

Pacient potřebuje cítit, že má naději na zlepšení, zvládnutí situace nebo důstojné pokračování. Naděje není nereálný optimismus, ale pocit ukotvení ve smysluplnosti a možnostech změny. Např. „Situace není jednoduchá, ale je tu řada věcí, které můžeme udělat.“

  •    Nebo: „Neříkám, že to bude snadné. Ale rozhodně v tom nejste sám.“

Lékař může být nositelem naděje i ve chvílích, kdy pacient zdravotně selhává. Dává tak oporu, že i těžké situace mají řešení a že má cenu snažit se dál.

Edukace pacienta: co, jak a kdy říkat

Edukace je interaktivní proces, jehož cílem je, aby pacient porozuměl své situaci, věděl, co se s ním děje, co může očekávat, a jak se může aktivně zapojit do léčby. Dobře vedená edukace zvyšuje důvěru, snižuje úzkost, zlepšuje adherenci k léčbě a podporuje samostatnost.

Aby však byla edukace účinná, musí být strukturovaná, srozumitelná a přizpůsobená individuálnímu pacientovi. Zároveň je třeba respektovat jeho momentální emoční a kognitivní kapacitu, protože nemoc nebo stres často snižují schopnost přijímat nové informace.

Struktura edukace: co teď, co později

Edukace by měla být postupná a dávkovaná. Lékař často ví „všechno hned“, pacient ale potřebuje čas. Doporučuje se rozdělit informace podle jejich naléhavosti a emoční náročnosti (tab. 2).

  •    Např. „Dnes bych vám chtěla vysvětlit hlavně to, proč vás to bolí a co s tím budeme dělat. O dalších možnostech léčby si můžeme v klidu promluvit zítra. Souhlasíte?“

Tab. 2 Informace podle naléhavosti a emoční náročnosti

Pravidlo tří bodů: klíčová struktura informací

V přetížení pacient často ztrácí nit. Výzkum ukazuje, že lidé si nejlépe zapamatují tři hlavní informace. Lékař by měl svou edukaci zarámovat a opakovat ve třech bodech:

  •     Např. „Chci, abyste si z dnešního rozhovoru odnesl/a tři věci: (1) co způsobuje vaše potíže, (2) co vám může pomoct, (3) a co uděláme jako první krok, když s tím budete souhlasit.“

Toto pravidlo pomáhá pacientovi v orientaci a zároveň umožňuje lékaři vést rozhovor efektivně.

Jak pacienta empaticky konfrontovat, když odmítá, zpochybňuje, nerozumí nebo když se mluví o těžkých věcech

V klinické praxi se často setkáváme s tím, že pacient odmítá informace, bagatelizuje problém, nedodržuje doporučení nebo nereaguje podle očekávání. V takových chvílích může být lékař vystaven frustraci nebo nutkání prosazovat svou autoritu. Přesto právě způsob, jakým lékař s pacientem komunikuje v náročných situacích, často rozhoduje o tom, zda pacient získá důvěru, motivaci a vnitřní oporu, nebo zda se stáhne, vzdá či bude dál bojovat proti systému.

Odlišit odpor od nedorozumění

Každé „odmítání“ není známkou odporu nebo obrany. Pa­cient může být:

  •    znejistěný – nerozumí odbornému jazyku,
  •    přetížený – je zahlcen diagnózou či emocemi,
  •    v minulosti zklamaný – a proto nedůvěřivý,
  •    překvapený – a v akutní fázi není schopen informace zpracovat.

Příklad: „Říkáte, že nechcete další vyšetření. Můžu se zeptat, co si pod tímto krokem představujete? Jaké máte obavy?“

Otázky a pojmenovávání problémů pomáhají porozumět, co se děje pod povrchem, a zabránit konfrontaci, která by zbytečně eskalovala.

Udržet rámec a hranice s úctou

V některých situacích je nutné jasně stanovit hranici, říct ne nebo trvat na nezbytném lékařském kroku. Důležité je, jakým tónem a jazykem to uděláme. Cílem je, aby se pacient necítil ponížený, nekompetentní nebo potrestaný.

  •     Příklady: „Respektuji, že máte jiný názor, ale jako lékař vám nemohu doporučit léčbu, která by mohla být škodlivá.“
  •    „V této situaci vám bohužel nemohu předepsat další lék, protože by mohl zvýšit riziko nežádoucích účinků.“

Důstojnost pacienta zůstává zachována, i když mu byla sdělena nepříjemná informace nebo omezení.

Mluvit o těžkých tématech

Témata jako nevratná diagnóza, smrt, nevyléčitelnost, ztráta soběstačnosti nebo nutnost ukončit aktivní léčbu vyžadují zvláštní citlivost. Zároveň však pacienti oceňují otevřenost a pravdivost, pokud je sdělována lidsky a s úctou.

  •    Příklady: „Možná bychom si dnes mohli říct víc o tom, co bude dál. Jsou věci, na které se chcete zeptat nebo o kterých byste chtěl/a mluvit?“
  •   „Nechci vám brát naději, že by to šlo i bez léků, a cením si, že mi říkáte, že jste je nebral/a. Naděje může mít různé podoby a někdy potřebuje podporu. Sám si myslím, že léky výrazně pomohou, abyste mohl/a žít déle a kvalitněji. Rozumím také, že mají nežádoucí účinky a je to nepříjemné. Rád bych vás podpořil, abyste v jejich užívání pokračoval. Jsem otevřený diskutovat s vámi všechna pro a proti, která vás napadají.“

Lékař v těchto chvílích není jen odborník, ale společník v těžkém rozhovoru – a právě tím poskytuje pacientovi oporu.

Pomoc pacientovi při rozhodování

Model sdíleného rozhodování

Sdílené rozhodování je model komunikace, v němž lékař a pacient společně zvažují léčebné možnosti, vyhodnocují přínosy a rizika a vytvářejí plán, který pacient chápe, přijímá a vnitřně podporuje.

Proces zahrnuje tři podstatné kroky:

  1. Zprostředkování možností – lékař přehledně představí dostupné alternativy včetně výhod a nevýhod.
  2. Zjištění preferencí – pacient sdílí, co je pro něj důležité (např. délka života, kvalita života, možnost pracovat, minimalizace vedlejších účinků).
  3. Společná volba – finální rozhodnutí se opírá o medicínská fakta i pacientovy hodnoty.
    „Můžeme si teď říct, co se nabízí za možnosti a co z toho by pro vás bylo nejpřijatelnější.“

Zásadní otázka: „Co je pro vás nejdůležitější?“

Tato jednoduchá otázka často otevře hlubší rovinu rozhovoru. Umožňuje pacientovi zformulovat osobní hodnoty, obavy a cíle.

  •    „Než se rozhodneme, co dál, pomůže mi, když mi řeknete – co je pro vás v téhle situaci úplně nejdůležitější?“
  •    „Chápu, že každá možnost má svá pro a proti. Když si představíte, že léčba zabere, jaký výsledek by pro vás měl největší smysl?“

Tato otázka zvyšuje angažovanost pacienta, posiluje jeho autonomii a snižuje pozdější lítost z rozhodnutí.

Respekt k hodnotovému systému pacienta

Pacienti vycházejí z různých kulturních, duchovních, so­ciál­ních či osobních přesvědčení. I rozhodování o léčbě proto nelze redukovat pouze na biologická fakta.

  •    „Vidím, že pro vás je důležité nebrat zbytečně léky. Můžeme společně najít cestu, která respektuje váš postoj, a přitom bude bezpečná?“
  •    „Rozumím, že operace vás děsí kvůli zkušenosti ve vaší rodině. Můžeme o tom mluvit víc?“

Respekt neznamená vždy souhlas, ale upřímnou snahu pochopit, neodsuzovat a hledat společné řešení.

Zdroj: Ján Praško, Marie Ocisková, Lucie Hartmannová, David Pánek. Srozumitelně a citlivě: komunikace s pacienty s různým vzděláním

Pro Kapitoly nejen z kardiologie 2025 zpracovala MUDr. Marta Šimůnková

zpět
Prof. MUDr. Ján Praško Pavlov, CSc.

Po promoci roku 1982 na lékařské fakultě UK v Praze pracoval až do roku 1987 jako sekundární lékař na psychiatrickém oddělení NsP Ostrov. V roce 1987 nastoupil jako klinický psychiatr a samostatný vědecký pracovník do tehdejšího Výzkumného ústavu psychiatrického v Praze (současné Psychiatrické centrum Praha). Po roce působení se stal vedoucím lékařem oddělení neurotických poruch. Od roku 1994 vyučuje na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze a v současnosti na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.

Pracuje ve výborech České společnosti pro biologickou psychiatrii (od 1993), České společnosti pro kognitivně behaviorální terapii (od 1994, v roce 1999 byl zvolen prezidentem společnosti a od té doby působí jako český reprezentant v Evropské asociaci pro behaviorální a kognitivní terapii), České neuropsychofarmakologické společnosti (od 2001) a Psychiatrické společnosti České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně (od 2001).

Výzkumné činnosti se věnuje od roku 1985, kdy začal studovat cirkadiánní rytmy a léčbu pomocí jasného intenzivního světla u afektivních poruch. Dále se věnuje výzkumu etiologie a léčby deliria tremens (1987–1990), socioterapii a farmakoterapii u depresivních poruch (1991–1995), fototerapii u velkých depresivních poruch (1992–1993) a farmakoterapii a psychoterapii v léčbě sociální fobie z pohledu dvouletého katamnestického sledování (1996–2000).

Nastavení cookies

Na našem webu používáme cookies.

Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.